Søk
  • Skuespiller Jeanne Bøe

Å leve er en kunst! Tips for deg?

Tittelen på min siste forestilling har i disse dager fått enda bredere mening. Aldri har verden stått ovenfor en større felles utfordring, der vi alle må gjøre vår del. Da det smalt, var jeg midt i oppkjøring til turne som skulle vare fram til sommeren, så det var en veldig merkelig dag da jeg innså jeg måtte kutte ut prøvene og tekstpugging. Jeg regner med vi alle takler en slik periode forskjellig, men jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om hvordan dagene er for meg, så hvis du kan plukke opp noen tips for å få en bedre hverdag, så er ingenting bedre.

Jeg har trent hele livet, og etter jeg ble utdannet skuespiller, ble helsa en del av jobben, dvs å trene ble en del av min jobb. Med årene har kunnskapen rundt å spise riktig og trene variert, blitt det som har gjort at jeg forsatt kan holde et stort tempo i livet, i arbeidet og være like kreativ, om ikke mer kreativ enn før.

Her er tre tips:

1. JOBB/HJEMMEKONTOR: Ha kjernetid, dvs. ha noen timer, si eks. 3 timer, der du skal konsentrere deg bare om en jobboppgave. Lag avtale med familien/kollegaer/deg selv (som er viktigst), så du ikke blir forstyrret. Slå av sosiale medier (hvis ikke det er en del av din jobb), og ha full konsentrasjon (sett gjerne på klokka). Ta en pause for så å sette igang igjen. Dette er en fin måte å holde på konsentrasjon og jobben blir enklere og raskere gjort.

2. TRENING/AKTIVITET: Norge har neppe vært mer på tur i nærområdet og lengtet mer etter hytta enn i disse dager. Men noen blir handlingslammet når treningsstudioet stenger. Tips for å holde treningen igang hvis du pleier å trene med andre/ta saltimer: Lag avtale med deg selv, det gjelder helsa og framtida di, og sett et klokkeslett for når du skal trene, enten alene, med familien eller venner. Bestem deg for hva kroppen trenger: styrke, kondis, topptur, gåtur, og hvis du vil ut, så la aldri været bestemme. Det er lite hensiktsmessig å se ut, si til seg selv at det er for mye regn, for kaldt, for mye vind, snø, for mørkt, hvis dette er utganspunktet vil årene, og turen/treningsrunda blir sjelden til nesten aldri. Hvis du mangler motivasjon, så les om noen som inspirerer deg, få hjelp av andre som kom over kneika, og start med en dag i uka, legg aktiviteten inn i din livsstil og bygg på etter hvert. Å ta skippertak er lite hensiktsmessig og demotiverende i det lange løp, det handler kun om å endre livstil. Jeg har noen apper på iphone jeg stadig bruker, som er veldig bra og med utrolig flinke og erfarne folk. Her er to av dem: Calm, for mental trening. (Mental trening er like viktig som fysisk trening.) Nike training, en app med gode og varierende timer innen: styrke/kondis og yogatimer.

3. SOSIALT/GODE RUTINER: Det er fullt mulig å lage kafe hjemme med venninner, hyggelige møter enten på skype eller fysisk (viktig å hele tiden å holde seg oppdatert på COVID-19) Ikke vent på at noen skal gjøre noe for deg, ta initiativ selv! Bruk Facetime, Skype, be noen få hvis lage "kafe", hold avstand, legg vekk sosiale medier (sos.medier kan ofte ødelegge fine stunder og forstyrre gode samtaler, vær heller fullt og helt tilstede i nået.


GODE RÅD: Rutiner! La livet bli en livsstil! Hold avtaler med deg selv! Lykke til :-)

0 visninger
 

+47 41542667

Jeanne Bøe

  • Facebook
  • Instagram
  • Facebook
  • Facebook

©2019 by Jeanne Bøe. Proudly created with Wix.com